4/19/2008

Studies

Jag är en sådan som söker universitetet första dagen det är möjligt, och sedan ändrar min sökning fem-sex gånger innan sista ansökningsdagen. Jag är också en sådan som söker tjugo kurser och program bara för att kunna gå tillbaka och stryka saker innan sökningen behandlats (i typ juni-juli?). Mitt första val är som kanske sagt juridik.

Igår var sista ansökningsdagen, definitivt sista efter att studera.nu fuckat några dager och deadlinen flyttats fram. Igår var sista dagen, och det första som hände imorse var att jag gick in på facebook och [ni vet hur det kan ploppa upp wall-convos i news-feeden om de sker mellan två personer man är vän med?] ser en konvo mellan Frida och Susanna, som båda ska söka... PEO - offentlig rätt. På Södertörn. Detta var något jag helt missat, eftersom att detta program INTE dyker upp när man söker på juridik eller rättsvetenskap på studera.nu eller liknande. Det ligger inte heller under juridik i SH's studiekatalog.

Så jag kollade upp PEO - offentligt rätt [Politik, Ekonomi & Organisation med inriktning offentlig rätt], och det verkade fan klockrent. (Som alternativ till juridiken då, om jag inte kommer in.) Bara titta på terminsöversikten:
1. Bastermin: Politik och förvaltning
2. Offentlig rätt A
3. Offentlig rätt B
4. Tematermin: Ekonomi och förvaltning
5. Offentlig rätt C
6. Vägledd yrkespraktik eller PEO-relaterade valfria kurser som kan tas vid ett utländskt universitet.
(Och så vidare till magisternivå om man så vill.)

Ja ni, det lät ju som typ jag rakt igenom, hm. Helst att det är på SH, och säkert mycket roligare personer än juridik på SU, och MYCKET lättare att komma in på. Fuck.

Å andra sidan kanske det är dumt att börja på ett program som alternativ till juridiken, liksom om jag vill söka jurist till våren-09.

Å andra sidan. Varför funderar jag ens. Jag är ju en sådan som i juli/augusti kommer på att jag vill göra något helt annat. Tex åka utomlands (går iofs inte om man har en lägenhet, det är bra att det inte går, för jag vill vara kvar i Sthlm), plugga typ matematik, journalistik, kreativt skrivande, eller kanske genus C?

Om jag lägger upp en poll, kan ni kära vänner avgöra min framtid åt mig? Tack?

2 kommentarer:

Anonym sa...

den här gången kan jag inte hjälpa dig. Det var för länge sedan vi sågs för att jag ska våga uttala mig...
men JAG VET att det kommer bli bra i slutändan iaf :)

Anonym sa...

Haha aw, poor thing! Inte meningen av mig och Frida att göra våndan större! Men hördu: på södertörns program finns så gott som alltid restplatser. Om inget revolutionerande sker så tror jag du kan räkna med en plats om du går dit på uppropet. Om du inte kommer in på juristprogrammet förstås :)

(och yes, jag läser din blogg ibland)